Nieuwe wegen voor facilitators

Voor mensenmensen in stafdiensten begint de leergang Nieuwe Wegen in september weer. Een HR-professional was het profiel dat we voor ogen hadden toen we de leergang ontwierpen. Maar inmiddels is wel gebleken dat veel meer mensen die constructief willen bijdragen aan het toelaten van de grote veranderingen buiten in de eigen club. Een leergang waarin je gaat meemaken waar je anderen bij wilt helpen: veranderd terugkomen in de bekende wereld. Dan zal het eind januari zijn.

 

In de dagelijkse realiteit van de vakman veranderen dingen voortdurend. Het echte leven zit er omheen. Kinderen, cliënten, burgers, mensen van vlees en bloed. Organisaties hebben daar moeite mee. Die zijn vormgegeven naar de wetten van de bedrijfskunde. Dat verhoudt zich slecht. In de bedrijfskunde staan de dingen centraal: producten, diensten, cijfers, contracten, human resources – niet human beings. Dat proberen we wel, maar het blijven reparaties.

Doorsnee veranderkunde moet ook tot de reparaties worden gerekend. We onderscheiden drie niveaus: 1. iets toevoegen aan het systeem (bijvoorbeeld invoering van nieuw overheidsbeleid of automatisering), 2. iets veranderen aan het systeem (bijvoorbeeld reorganisatie), of 3. verandering van het idee van het systeem zelf. Dat laatste gaat gepaard met het zoeken naar Nieuwe Wegen. Wegen die leiden naar oplossingen voorbij het bedrijfskundig denken. Voorbij de organisatie. Voorbij de hark.

Kijk ook hier.

Harold Janssen