Hoe geef je de 3 D’s in de praktijk vorm? Wat betekent het voor huishoudens en medewerkers? Eén gezin, één plan, één regisseur, één budget, één verantwoordelijke aan overheidszijde, het klinkt zo logisch. Integraal, een toegang, maatwerk, eveneens heel logisch. En toch is het schijnbaar ongelofelijk moeilijk.
Een groot pakket aan taken komt, met ca. 15 % minder budget over de hele linie genomen, per 1-1-2015 in drie decentralisaties (3 D’s, jeugdzorg, Wmo 2015 en de Participatiewet) naar de gemeenten.
Hier kun je een aantal vragen over stellen. Zoals:
Dat waren de thema’s waar we op 2 maart 2014 in de Alphense wijk Kerk en Zanen met Participe en vele van haar professionele en niet-professionele (keten)partners over gesproken hebben.
Dit heeft geresulteerd in een mooie middag waar heel duidelijk het verschil tussen managen en organiseren naar boven kwam. Als je de 3 D’s gaat managen ga je toch weer opknippen, werken in kolommen, doel- en sub en sub-sub-doelgroepen definiëren en bedenken wat er voor de huishoudens moet gebeuren. Als je de 3 D’s gaat organiseren ga je samenvoegen, integraal werken, huishouden per huishouden kijken en met en door huishoudens bepalen wat er zou moeten gebeuren.
Ook geïnteresseerd in een lezing, workshop of training over hoe de je 3 D’s vorm moet geven en/of een antwoord op bovenstaande vragen? Bel of mail met DeLimes.